Zoek op rubiek

Gratis app van FARO maakt van Microsoft Kinect en andere populaire bewegingssensoren intelligente 3D-scanners

De nieuwe softwareoplossing biedt 3D-fanaten en belangstellenden talrijke mogelijkheden – bijvoorbeeld voor 3D-printen, de bouw van modellen en prototypes, grafisch ontwerp en gameontwerp.

Eindhoven, 3 december 2012. De nieuwe app SCENECT van FARO maakt van de populaire Microsoft Kinect een echte 3D-scanner. Dit werkt ook met de Asus Xtion PRO LIVE. FARO staat bekend als specialist in mobiele meettechniek en specialistische softwareoplossingen. Nu heeft de onderneming op basis van de eigen scanbewerkingssoftware SCENE, een nieuwe app ontwikkeld. Met deze app kan de informatie van populaire bewegingssensoren worden omgezet in 3D-modellen die voor uiteenlopende toepassingen kunnen worden gebruikt.

Met Kinect en Xtion kunnen computerspellen met lichaamsbewegingen worden bediend. De SCENECT-app stelt op basis van de kleurenopnamen die deze apparaten maken, een volledig 3D-model samen. Hierbij wordt ook de diepte-informatie van de apparaten benut en wordt een groot aantal storingsfactoren direct gecorrigeerd. Met deze techniek kunnen bijvoorbeeld niet alleen alledaagse voorwerpen, kamers of figuren worden gescand, maar ook personen. In principe worden er bij de keuze van scanvoorwerpen geen grenzen gesteld aan de creativiteit van de gebruiker. Alle driedimensionale, stilstaande voorwerpen op een afstand van 0,8 tot 2,5 meter kunnen worden gescand. In de driedimensionale gegevensmodellen kunnen direct afmetingen worden bepaald. Daarnaast kunnen de scans in verschillende bestandsindelingen worden geëxporteerd naar andere software, zoals CAD-programma’s. Hierdoor zijn de 3D-mogelijkheden vrijwel onbegrensd: voorbeelden zijn videospellen, grafisch ontwerp, beeldende kunst, modelbouw en 3D-printen.

Met de handzame bewegingssensoren kunnen zeer eenvoudig scanopnamen worden gemaakt. Eerst wordt de bewegingssensor aangesloten op een computer of laptop met de SCENECT-app. Nadat het scanproces is gestart, wordt het Kinect- of Xtion-apparaat langzaam langs of om het voorwerp heen bewogen. Deze beweging moet constant en zonder schokken worden uitgevoerd. Op deze manier wordt de kleur- en diepte-informatie vastgelegd. Deze meetpunten vormen de basis voor een zogenaamde puntenwolk. Tijdens het scanproces laat de SCENECT-software altijd in videovorm op het beeldscherm zien wat het Kinect- of Xtion-apparaat op dat moment registreert.
Op het videobeeld wordt de kwaliteit van de afzonderlijke scanpunten binnen het gezichtsveld weergegeven met gekleurde markeringen die helpen optimale gegevens te registreren.

Tegelijkertijd wordt in de andere helft van het venster direct zichtbaar hoe de 3D-puntenwolk van het voorwerp wordt opgebouwd – zo is altijd zichtbaar hoe ver de opname al gevorderd is. Bovendien wordt het scanproces gedocumenteerd door een statusmanager die met een gekleurd vlak de algehele kwaliteit van de scan weergeeft. Deze is afhankelijk van de puntkwaliteit en de scansnelheid. In de 3D-weergave die in SCENECT mogelijk is, kan de gebruiker het voorwerp met de muis en het toetsenbord in de ruimte draaien om het van alle kanten te bekijken.

De voordelige variant van een 3D-scanner – met behulp van SCENECT en gangbare bewegingssensoren – maakt het mogelijk om vrijwel alles in driedimensionale gegevensmodellen vast te leggen en deze voor digitale toepassingen te gebruiken. Bovendien kunnen gemaakte 3D-modellen van voorwerpen of personen, omgezet in zogenaamde fijnmazige modellen met speciale software, met behulp van moderne printtechnieken driedimensionaal worden afgedrukt. Zo kunnen snel en eenvoudig gedetailleerde modellen, sculpturen en borstbeelden worden gemaakt. Deze innovatievetechniek verschaft mensen met interesse in 3D-techniek en experimenteerdrift grote vrijheid om hun creatieve ideeën uit te voeren.

De gratis app van FARO kan worden gedownload van https://europe.faro.com/scenect/

Reacties

comments

Scroll to Top