Zoek op rubiek

De keerzijde van gamification

Het lijkt wel alsof het steeds hotter wordt, dat gamification. Zó hot dat bedrijven die er niets te zoeken er ook ineens mee bezig gaan. Wat ik een beetje jammer vind is dat het allemaal zo gefocust is om zowel valse loyaliteit als op onbelangrijke aspecten in games. Gamers/games worden door alles wat weinig met het onderwerp te maken heeft erg slecht begrepen. Mensen denken te weten wat er rond gaat in de hoofdjes van die spelertjes, maar hebben het vaak helemaal mis. Heel leuk die extrinsieke motivatie om voor de zoveelste keer iemand bij je winkel in te laten checken, zijn dagelijkse visit op je website doet en dat mensen ineens spelenderwijs kunnen vergaderen, maar gaat dat het doel niet een beetje voorbij? Daarnaast is het zo dat het eigenlijk al super lang bestaat op internet: fora met user ranks.

Gamers spelen games niet om een simpele kwantiteitsuitdaging te halen. Het is wel één van de zoveel redenen dat ze blijven spelen, maar écht positief over de game denken ze pas wanneer ze de game enorm goed vinden en wanneer ze de game spelen doordat ze intrinsiek gemotiveerd worden. Dát zorgt voor de loyaliteit. Stop je met dat hele gamification gedoe, dan ben je, je klanten en aandacht kwijt. Ofwel, je maakt je eigen wurgcontract. Dag investering. Of je doet het voor zijzaken als CAPTCHA. Dat is dan wel weer leuk.

https://ubiy.nl/2012/06/10/dekeerzijdevangamification/

Reacties

comments

Scroll to Top